Co je samoodečet a jak díky němu můžete ušetřit?
Odečet skutečného stavu spotřebované energie, který provádí sám spotřebitel. Rozhodnutí, zda jej provedete nebo ne, je na vás, ale především při změně dodavatele a změně cen, můžete nahlášením skutečného stavu spotřeby ušetřit peníze. Pokud jej neprovedete, je rozúčtování provedeno kvalifikovaným odhadem s využitím tzv. typových diagramů dodávek (TDD) vycházejících z průměrné spotřeby rozpočítané do jednotlivých měsíců, rozdělení tedy nemusí být přesné a vy tak s novými cenami zaplatíte více, než kolik jste reálně v daném období spotřebovali. Naopak, pokud nahlásíte reálný stav k 31.12., nebo k datu změny dodavatele, bude vám spotřeba přesně rozdělena k uvedenému datu. V případě zdražování od 1. ledna tak za spotřebovanou energii do konce prosince zaplatíte původní levnější ceny, a nové vyšší se vám budou počítat až za spotřebu od 1. ledna.
Kdy samoodečet provést?
Samoodečet můžete provést kdykoliv, maximálně 10x za rok + 1 k poslednímu dni kalendářního roku. Doporučujeme provést především v těchto případech:
- při změně dodavatele
- při změně cen elektřiny nebo plynu
- na přelomu roku, kdy většinou dochází ke změně regulovaných cen energií
- při změně odběratele – přepis při stěhování, koupi bytu/domu
- když nemůžete být přítomni u fyzického odečtu
- když chcete mít celoročně přehled o spotřebě a odhalit případné nesrovnalosti a „žrouty“ energie
Jak na to?
Provedení samoodečtu je velmi jednoduché. Stačí opsat hodnoty z elektroměru nebo plynoměru. Hodnoty se odečítají bez desetinného místa, u elektřiny v kWh, u plynu v m3. Nezapomeňte, pokud máte u elektřiny dvoutarifní sazbu odečíst stav u vysokého i nízkého tarifu, označené na elektroměrech jako T1 a T2 (T3 a T4 lze ignorovat). Pro nahlášení budete potřebovat také EAN/EIC odběrného místa nebo výrobní číslo elektroměru/plynoměru. Ideálně zařízení se stavem vyfoťte, abyste měli doklad o pravosti zápisu.
Podrobné návody k odečtu najdete např. na stránkách distributorů: PRE, ČEZ, EON
Kde najít údaje na jednotlivých typech elektroměrů?
Kam a kdy samoodečet nahlásit?
Možnosti náhlášení samoodečtu mohou být u jednotlivých dodavatelů odlišné, většinou jej můžete hlásit v online aplikaci, e-mailem nebo telefonicky. Nahlásit jej můžete také příslušnému distributorovi. V ideálním případě samozřejmě energetickému poradci, který se o vás stará.
Termíny, kdy je třeba samoodečet hlásit, upravuje legislativa. Ve všech případech doporučujeme nečekat a stavy nahlásit co nejdříve.
Termíny nahlášení samoodečtu elektřiny:
- při změně cen – do 30 kalendářních dnů ode dne změny (stav k poslednímu dni před změnou ceny)
- na přelomu roku – do 30. ledna (stav k 31.12.)
- při změně dodavatele – do 5 pracovních dnů od změny dodavatele (stav k poslednímu dni původní smlouvy)
- při změně odběratele – do 5 pracovních dnů od změny odběratele (stav v poslední den platnosti smlouvy)
- když nemůžete být přítomni fyzickému odečtu – stav v den, kdy byl fyzický odečet plánován
- když chcete mít celoročně přehled – můžete zaslat k libovolnému dni v roce, datum odečtu nesmí být starší 28 dnů
Termíny nahlášení samoodečtu plynu:
- při změně cen – do 14 kalendářních dnů ode dne změny (stav k poslednímu dni před změnou ceny)
- na přelomu roku – do 14. ledna (stav k 31.12.)
- při změně dodavatele – do 5 pracovních dnů od změny dodavatele (stav k poslednímu dni původní smlouvy)
- při změně odběratele – do 5 pracovních dnů od změny odběratele (stav v poslední den platnosti smlouvy)
- když nemůžete být přítomni fyzickému odečtu – stav v den, kdy byl fyzický odečet plánován
- když chcete mít celoročně přehled – můžete zaslat k libovolnému dni v roce, datum odečtu nesmí být starší 13 dnů