Energetický poradce ví:
- jaký bude vývoj cen a zda je výhodnější uzavírat krátkodobé smlouvy nebo dlouhodobé
- jaké jsou nejzajímavější (často i neveřejné) nabídky cen pro různá období fixací
- jak zákazníkovi zajistit jasnou a neměnnou cenu pro celé období smlouvy
- jací dodavatelé navyšují ceny, čímž včas upozorní své zákazníky, že je možné změnit dodavatele
- kdy stávajícím či potencionálním zákazníkům končí smlouvy a může je za zákazníka ve správný moment ukončit
- zda je dle spotřeby zákazníka výhodnější nižší cena nebo nižší (či žádný) měsíční poplatek
- jaká je pro zákazníka nejvýhodnější distribuční sazba a jak jí docílit
Energetický poradce umí vyřešit veškeré požadavky zákazníků, ať se týkají fakturace, záloh, změn jističů, úprav distribučních sazeb a přepisů smluv při stěhování, otevírání či zavírání poboček atd.
A především, dokáže si poradit s různými špeky, které dodavatelé energií na svoje zákazníky občas nachystají.
Věděli jste, že:
- Pokud nemáte smluvenou fixní cenu na dobu určitou, může vám ji dodavatel kdykoliv navýšit a ani vás o tom neinformovat?
Dodavatelé jsou ze zákona povinni mít aktuální ceníky na vlastním webu a změny cen by si měl každý vlastně hlídat. Zejména na dobu neurčitou je často sjednávána produktová řada, kdy ceník je vypsán třeba jen na kalendářní rok a poté může být navýšen. Někteří dodavatelé zákazníky o zvýšení cen adresně informují – musí to udělat nejméně měsíc dopředu a každý má k datu navýšení možnost od smlouvy odstoupit. Obvykle ale musí podat výpověď min. 10 dnů předem. Takže často zbývá na celý proces zhruba 20 dnů.
- Pokud vás dodavatel neinformuje o navýšení cen, máte možnost smlouvu z tohoto důvodu vypovědět ještě 3 měsíce po zvýšení?
Ano, přesně toto říká zákon, takže dodavatelé, kteří vypsali automaticky nové ceníky od 1.1. s vyšší cenou, než v loňském roce, mají možnost ještě do konce března zrychleným způsobem změnit dodavatele.
- Dominantní dodavatelé nabízejí jiné ceny na svém distribučním území a jiné (nižší) na jiných územích?
Těmto velkým dodavatelům se bohužel strategicky vyplácí mít na svém území nastavenou nejvyšší možnou cenu, jelikož tam stále ovládají velkou většinu zákazníků. V jiných oblastech, kde oslovují nové zákazníky, jsou ochotni nabídnout třeba i o 20 % nižší cenu.
- Důležitým faktorem pro celkovou cenu (a úsporu) může být výše měsíčního poplatku?
Při výběru dodavatele je podstatná pouze cena za silovou elektřinu, resp. odebraný zemní plyn a měsíční poplatek. Další položky, které se dají souhrnně nazvat regulovanými platbami, nejsou podstatné – ty jsou zkrátka stanoveny distributorem a ERÚ a jsou vždy stejné, bez ohledu na dodavatele. Ovšem měsíční poplatek pro dodavatele ovlivnitelný je a zejména u plynu si někteří dodavatelé účtují až 250 Kč/měsíc, obvykle pak 100-150 Kč/měsíc. Jen nulový měsíční poplatek (který je u spousty našich partnerů standardem) tak ušetří zákazníkům min. 1 200 Kč/rok, obvykle i více.
- Dodavatelé všemožně komplikují ukončení smluvních vztahů?
Pokud má zákazník smlouvu na dobu určitou, obvykle má tzv. automatickou prolongaci, pokud ji ve správnou dobu nevypoví. A i ta „správná doba“ se nyní komplikuje, jelikož někteří dodavatelé nyní stanovují nejen do jakého data musíte podat výpověď, ale i do jakého data. Už se běžně objevuje v podmínkách, že smlouvu lze vypovědět třeba jen v období 130-110 dnů před koncem smlouvy, jinak se prodlouží na další 2 roky (se základním, tedy tím nejdražším ceníkem).
- Ceny, se kterými vás dodavatelé oslovují, mají jen omezenou dobu platnosti?
Někdy je dokonce smlouva uzavřena na delší dobu, než je platnost zvýhodněných cen. Pokud si tuto lhůtu zákazník sám nehlídá, automaticky je mu poté u dodavatele obvykle nastaven základní ceník, tedy ten s nejvyššími cenami. A ano, u některých dodavatelů je to cílená strategie – nalákat zákazníky na nízké ceny pro první období a pak jej draze prolongovat.
- Vývoj cen se dá do jisté míry předvídat?
Elektřina i plyn jsou komodity jako každé jiné, obchoduje se s nimi na burze. Ale i tak se dá jejich vývoj z dlouhodobého hlediska předvídat. Dle toho je strategické buď fixovat ceny na dlouhou dobu nebo si nechat volné ruce a mít smlouvy na dobu neurčitou.
- Ceníkové ceny mohou být často výhodnější, než individuální nacenění dle burzy, tedy i vůči výsledkům z aukcí?
Pokud dodavatel strategicky nakoupí elektřinu či plyn za dobrých podmínek, obvykle pro vytvoření konkrétního produktu (nebo ceníku), může ten být výhodnější, než individuální nabídka cen. V dnešní době trvale stoupajících cen se tak běžně stává, že maloodběratelé mají nižší ceny, než velké výrobní areály. Včasný a správný nákup pak také dělá rozdíly v cenách mezi jednotlivými dodavateli.
Autor: Jaroslav Bellada, LP energy s.r.o.